Min vision med ridning

Om mig och mitt företag


Jag som driver Solhästar heter Ellen Smålander. Jag startade företaget 2013 och har drivit det sedan dess, parallellt har jag under 5 års tid arbetat som ridlärare på olika ridskolor runtom Växjö. Jag är examinerad C-tränare/unghästutbildare och legitimerad lärare. Jag är specialiserad på islandshästar, men har många års erfarenhet av såväl ponny och storhäst.

Jag älskar pedagogik och jag älskar unghästar, vilket är en självklar kombination då även unghästar kräver ett gediget pedagogiskt bemötande. En av mina stora förebilder är den amerikanska, natural horsemanship legenden, Buck Brennan, som ofta liknar unghästar vid barn. Att lära ett barn skiljer sig inte så mycke från att lära en häst, det hela handlar om förtroende, tillit, respekt, tydlighet och tålamod. För mig handlar unghästutbildning och ridpedagogik om att möta varje individ, dennes förutsättningar och ambitioner för att utmana och stötta till utveckling. En stor infallsvinkel av mitt sätt att lära ut ridning på, är just fokus på ryttarens mentalitet. Ridning är precis som alla andra idrotter beroende av idrottarens mentala inställning och för att utveckla sin fysiska skicklighet inom ridningen måste man också utveckla sitt mentala fokus.

Till en ridlektion kan alla komma, oavsett kunskap, förutsättningar eller ambitioner. Ridning för mig handlar inte om att prestera bäst, vinna flest tävlingar eller rida snabbast. Det handlar om att hitta och bygga på det mentala bandet mellan häst och ryttare och i detta utvecklas både som ryttare och person. För mig har hästarna tagit mig på en enorm resa gällande mental utveckling. Det var farten, spänningen och vinnarskallen som en gång väckte mitt intresse för hästarna. Därefter har jag mött tävlingsvärlden och genom den utvecklat en helt ny förståelse för prestationsångest, stress och frustration. Därefter har jag mött det fina men också det enormt utslitande inom hästbranschens yrkesliv. Att vara ryttare är inte en dans på rosor och för att utvecklas måste man hitta sin mentala styrka. Att hamna på prispallen var det häftigaste jag visste när jag var tonåring. Att idag få lov att vara den som för första gången sitter upp på en unghästs rygg, eller se en elev för första gången lyckas göra en skänkelvikning eller hoppa ett hinder, är något som för mig överträffar allt annat.

Vem är jag, min resa!

Min resa med hästarna började vid tidig ålder, där jag växte upp i en hästintresserad familj vilket gav mig goda förutsättningar att redan tidigt utbilda mig inom ridsporten. Intresset för islandshästarna väcktes tidigt då vi hade dessa hemma på gården.  Helt såld på sporten blev jag först vid 12 års ålder när jag började tävla islandshäst. Jag fick då låna en fin häst av min granne och goda vän Inga. Med Smekkur placerade jag mig flera gånger och under kommande år blev det mer och mer självklart att hästarna var det framtida yrke jag skulle välja. Under denna period fick jag också upp ögonen för unghästar och natural horsemanship och i samband med detta red jag in min första unghäst.  


Jag började på Vretagrymnasiet år 2010 med inriktning islandshäst. Där fick jag en gedigen grundutbildning inom såväl hästskötsel, unghästutbildning och träning/tävlingsridning. Under utbildningens gång tävlade jag med mina egna hästar och red in flera egna unghästar. Direkt efter studenten startade jag företaget Solhästar och tog under sommaren emot mina första officiella inridningshästar. Under hösten 2013 gick jag ridledarutbildningen och året där SIF:s C-tränarutbildning/unghästutbildning. Jag har sedan 2014 arbetat parallellt som ridlärare på tre olika ridskolor samtidigt som jag i mitt eget företag tagit emot träningshästar och haft privatlektioner. Som ridlärare har jag undervisat på alla nivåer inom många skilda discipliner, såsom dressyr, trail och hoppning. Att arbeta med flera olika hästraser och discipliner har gett mig en stor erfarenhet som jag har mycket nytta av idag när jag möter nya ekipage. 


Att arbeta som ridlärare har alltid för mig handlat om att kunna förmedla kunskap på ett individanpassat sätt, så att varje enskild ryttare kan utvecklas på sina egna premisser. Ridskolebranschen gav mig mycket erfarenhet och många fina upplevelser, men jag kände att jag ville arbeta mer pedagogiskt utvecklande riktat mot personlig utveckling och kommunikation mellan häst och ryttare. Det stora intresset för pedagogik och känslan av att ridundervisningen behöver fler alternativa infallsvinklar, ledde mig till att hösten 2018 läsa till grundlärare på Linnéuniversitetet. Lärarutbildningen har gett mig en stor kunskap om mänskligt lärande och pedagogisk metodik. Min lärarutbildning i kombination med tidigare hästutbildningar och erfarenhet har därmed gett mig en helt ny infallsvinkel på ridpedagogik.